Gulam Rasool Santosh



Gulam Rasool Santosh (1929 - 1997)
Né à Srinagar, Cachemire

Rejoint en 1950 le ‘Progressive Arts Group’ du Cachemire.
En 1954 étudie sous la direction de N.S. Bendre , MS University, Baroda.

Poète peintre, G.R. Santosh est l’un des maîtres du mouvement artistique Néo-tantrique formé dans les années 1960 autour de K.C.S. Paniker, Biren De et J.Swaminathan.
Santosh tel un musicien donne forme aux sons dans un harmonieux équilibre artistique. Ses toiles ne se situent ni dans le figuratif ni dans l’abstrait, elles évoquent les images de la philosophie Indienne en empruntant les formes géométriques à l’iconographie Tantrique hindouiste et bouddhiste. Les œuvres de Santosh ne sont pas un support de méditation et, même si il recherche un résultat visuel esthétique plutôt que spirituel, elles transmettent aussi des concepts philosophiques comme la notion de l’éveil ou celle de l’équilibre des contraires : le macrocosme et le microcosme, l’esprit et la matière, la lumière et les ténèbres, le soi et le monde, le masculin et le féminin…

Pour cette huile sur toile de 1985, Santosh nous offre une composition lumineuse, psychédélique où l’on retrouve les éléments de l’imagerie tantrique : Il entrelace les triangles, juxtapose les cercles en une géométrie symbolique symétrique, équilibrée et décorative.

Depuis 1953, Santosh a participé à plus de 30 expositions personnelles dans les galeries majeures de NY, LA, Chicago, Mumbai et New Delhi. Il a participé à la Biennale de Sao Paulo (1969-71), la 1e Triennale en Inde (1968) et l’exposition ‘Contemporary Indian Painting’, Washington (1973)

Collection :
Glenbarrra Art Museum, Japon. Chester & David Herwitz Collection, USA. Lalit Kala Akademi, New Delhi. National Gallery of Modern Art, New Delhi.
Neville Tuli and Osians Connoisseurs of Art Archive, Mumbay. Delhi Art Gallery, New Delhi.

En 1993, il a recu le prix Llit Kala Akademi et en 1977, le Padmashri.

Gulam Rasool Santosh (1929 - 1997)
Born in Srinagar, Kashmir

Joined the Association Progressive Arts' of Kashmir in 1950. In 1954, he studied under N.S. Bendre , MS University, Baroda.

Painter and poet, G.R. Santosh is one of the masters of the Neo-tantric movement founded during the 1960s with K.C.S. Paniker, Biren De and Swaminathan. These artists were inspired by the Hindu and Bhuddist tantric doctrine, strongly marked by mysticism, which holds that there is an absolute identity between spirit and matter, the masculine and feminine, the macro- and microcosm…

Paintings by Santosh are neither figurative nor abstract. They evoke images of Indian philosophy, associating yantras, mandalas, and chakras. Like a musician, Santosh gives forms to sounds in an artistic balance. He has borrowed the triangle, circle, diamond, and trident from Tantric iconography. According to tradition, a triangle whose summit points towards the sky symbolizes masculine energy, while a triangle pointing downwards represents feminine energy. Their union is the hexagon.

His canvases are not a support for meditation, and although Santosh seeks an esthetic rather than spiritual visual result, mhis work also transmits philosophical concepts, such as the concept of awakening, the balance of opposites – masculine and feminine, self and world, light and darkness

Since 1953, Santosh has had over 30 solo exhibits in major galleries in New York, Los Angeles, Chicago, Mumbai and New Delhi. He has participated in the Biennale of Sao Paulo (1969-71), the 1st Triennale in India (1968) and the exhibit ‘Contemporary Indian Painting’, Washington (1973)

Collections:
Glenbarrra Art Museum, Japan. Chester & David Herwitz Collection, USA. Lalit Kala Akademi, New Delhi. National Gallery of Modern Art, New Delhi.
Neville Tuli and Osians Connoisseurs of Art Archive, Mumbai. Delhi Art Gallery, New Delhi.

In 1993, he was awarded the Llit Kala Akademi price and the Padmashri prize in 1977.