Anita Dube

Née en 1958, Lucknow, Inde
Vit et travaille à New Delhi

Anita Dube, l’une des artistes Indiennes les plus en vue, offre une production variée et très personnelle, elle pratique la photographie, l’installation, les collages.
Pour explorer toute une gamme de sujets qui questionnent les problèmes sociaux, religieux et politiques, elle a développé un langage esthétique emprunt de mémoire, d’histoire et de mythologie.

Anita Dube emploie avec une grande liberté une variété d’objets du quotidien. Formée à l’histoire de l’art, inspirée par des disciplines aussi variées que la paléontologie, l’archéologie, le dessin des bijoux, le théâtre, Anita Dube se se réapproprie et subvertit des objets existants - des matériaux industriels, des matières utilisées dans l’artisanat, des fragments de corps (os, dents) sont ainsi détournés de leur fonction initiale (in Indian Summer, ENSBA Paris 2005), leur identité fondamentale étant retenue, pour être replacée dans un contexte surprenant.
En 1997 Anita Dube commence à travailler avec les yeux de céramique utilisés sur les divinités hindoues qu’elle réemploie en les collant sur divers supports. Anita suggère que les yeux représentent des individus et leur prolifération symbolise les migrations de masse à travers l’histoire.

Formation initiale : historienne, critique d’art.
B.A Histoire with Honours, University of Delhi, 1979
M.A. en critique artistique, Faculty of Fine Arts, Baroda , Inde 1982



Anita Dube, Sea Creature, édition de 10, 2 fois 67x50 cm, estimation 3 000 € - 3 500 €
Œuvre emblématique et spectaculaire photo d’Anita Dube offrant à notre regard une série de mains ouvertes, paumes en avant, littéralement recouvertes d’une multitude d’yeux (hasard de la phonétique : dieu !) en céramique, ces mêmes yeux dont ont se sert pour donner vie aux innombrables sculptures de divinités.


Anita Dube, Sea Creature, edition of 10, 2 times 67x50 cm, estimation 3 000 € - 3 500 €
Anita Dube's emblematic and spectacular photo presents us with a series of open hands, palms upwards, literally covered with a multitude of ceramic eyes, the same eyes used to give life to the innumerable sculptures of divinities.


Born in 1958, Lucknow, India
Lives and works in New Delhi

Anita Dube, one of India's high-visibility artists, has a varied, highly personal production. She practices photography, installation, and collage. To explore a wide range of subjects that question social, religious, and political problems, she has developed an aesthetic language borrowed from memories, history, and mythology.
Anita Dube uses a variety of objects from daily life with complete freedom. Trained in art history, inspired by such varied disciplines as paleontology, archeology, jewelry design, and theater, Anita Dube reappropriates and subverts existing objects – industrial materials, materials used in crafts, fragments of the body (bones, teeth) – all taken out of their usual context (in Indian Summer, ENSBA Paris 2005), their basic Indiantity being preserved to be replaced in an unexpected context.
In 1997 Anita Dube began to work with the ceramic eyes used in sculptures of Hindu divinities, gluing them onto different kinds of supports. Anita suggests that the eyes represent individuals and their proliferation symbolizes mass migrations throughout history.
Initial education: historian, art critic.
B.A History with Honours, University of Delhi, 1979
M.A. in art criticism, Faculty of Fine Arts, Baroda , India 1982

Solo exhibits
Illegal, Nature Morte, New Delhi and Bose Pacia, New York (2005).
The Sleep of Reason, Sakshi Gallery, Mumbai and Nature Morte, New Delhi (2003).
Via Negative, Nature Morte, New Delhi (2000).
You Tell Me What You Know Down Here, Girl, Sakshi Gallery, Mumbai, India (1999). Desire Garden, Community Hall, Tara Apts., New Delhi (1992).

Expositions collectives
Indian Summer, Ecole Nationale des Beaux Arts, Paris, 2005
iCon: India Contemporary, at the Venice Biennale, Venice, Italy (2005).
Vanitas Vanitatum, curated by Peter Nagy, Sakshi Gallery, New Delhi (2004).
Androgyne, curated by Dr. Alka Pande, Visual Arts Gallery, India Habitat Center, New Delhi (2004).
After Dark, curated by Gayatri Sinha, Sakshi Gallery, Mumbai (2004).
Resonance: Anita Dube and Subodh Gupta, curated by Keith Wallace; Vancouver International Center for Contemporary Asian Art, Vancouver, Canada (2004).
How Latitudes Become Forms, at the Walker Art Center; ARS 01 at the Kiasma Museum in Helsinki; and the 2001, Yokohama Triennale.