Gauri Gill

Née en 1970, New Delhi
Vit et travaille à New Delhi

Gauri Gill fait partie de cette génération de photographes qui ressent le besoin de traduire en clichés et en images la société vaste et très codée qu'est l’Inde. Elle travaille sur des séries à long terme, ses projets en cours sont : Urban Landscape - the changing Indian city (notre sélection, depuis 2003), Nizamuddin at night (depuis 2005), Life in three rural communities of Western Rajasthan (depuis 1999), The Americans – the Indian Diaspora in the United States (depuis 2000).

Gauri Gill photographie la métropole urbaine pour en exprimer son injustice sociale et sa désolation. Les images tout en pénombre et sans aucune présence humaine posent un débat psychologique. L’artiste, au cours d’une promenade à la découverte d’espaces intimes ou publiques, où rien ne semble se produire, nous offre une vision détachée et mélancolique de l’Inde



L’œuvre intitulée « Ghaziabad » (nom de la cité industrielle de l’Uttar Pradesh), offre au regard le vestibule de ce qui semble être une demeure de riche industriel Indien. L’espace est vaste, comme vide (il est à noter que la notion du vide n’est pas la même selon les cultures, du simple nécessaire à l’extravagante profusion), ouvert sur l’extérieur. Le mobilier y est réduit à sa plus simple expression. Le bas relief recouvrant le mur du fond symbolise la modernité de l’ère industrielle, l’abstraction y est celle d’une machinerie décorative à la Fernand Léger. Seuls deux chiens gardent cet espace latent et semblent, à travers leurs regards adressés au photographe, exprimer tout le poids d’un climat propice à faire courber l’échine des plus aguerris. Le temps est comme suspendu. Une pause et un temps de pose se superposent pour donner naissance à cette œuvre sur papier glacée.

A work entitled "Ghaziabad", the name of the industrial city of Uttar Pradesh, gives the viewer a look into the vestibule of what appears to be the home of a wealthy Indian industrialist. The space is huge, seemingly empty (note that the concept of the void is different in different cultures, from the simplicity of the necessary to an extravagant profusion), open to the outside. The furniture is reduced to its simplest expression. The bas relief covering the wall in the back illustrates the modernity of the industrial era, abstracted in the same style as a decorative machined à la Fernand Léger. Only two dogs guard this latent space, and their gaze at the photograph seems to express the heavy burden of a climate to which even the toughest must bow. Time is suspended. A pause and the exposure time are superimposed to give birth to this work printed on glossy paper.


Born in 1970, New Delhi
Lives and works in New Delhi

Gauri Gill is one of that generation of photographers who feel the need to translate into photographs and images the vast, strictly coded society of India. She works in long term series. Current projects: Urban Landscape - the changing Indian city (our selection, since 2003), Nizamuddin at night (since 2005), Life in three rural communities of Western Rajasthan (since 1999), The Americans – the Indian Diaspora in the United States (since 2000).

Gauri Gill photographs the urban metropolis to express its rampant social injustices and its desolation. The images, all dimly lit and devoid of any human presence, generate a psychological debate. The artist offers us a detached, melancholic vision of India as she wanders in search of intimate or public spaces where nothing seems to be happening.


Education :
B.F.A College of Art Delhi, 1992 ; B.F.A Photography Parsons School of Design, NY, 1994 ; M.F.A Photographie Stanford University, CA, 2002

Expositions :
Frieze Art Fair, Londres, 2007
'Public Places, Private Spaces' - Contemporary Photography and Video from India, The Newark Museum,U.S.A & Photoquai, Musee du Quay Branly, Paris, 2007
'I feel I believe I desire', Gallery Espace, New Delhi, 2007
'Relative Values' John Hansard gallery, Southampton U.K. 2007
'Women Photographers from SAARC countries' Italien Cultural Center, New Delhi, 2005
'Award Winners Show', Fifty Crows Foundation, San Francisco 2002
'In Black and White', divers villes en Inde & Admit One Gallery, New York 1998
'Alliance Francaise Prizewinners Exhibition', New Delhi 1995.
Récompenses :
The Fifty Crows/Mother Jones Award for documentary photography, 2002