Manjunath Kamath

Ne en 1972, Mangalore, Inde
Vit et travaille à New Delhi.

Manjunath Kamath, par la pratique de la peinture, du dessin, de la sculpture et de la vidéo raconte des histoires qui sont uniques dans leur contenu et leur articulation.

Des images curieuses apparaissent sur sa toile et ses peintures se lisent comme une histoire. Manjunath Kamath explique :
"Je peux jouer avec l’espace, je peux placer mes images comme je le veux et je peux créer des histoires incroyables que vous devez croire. Comme les histoires que me racontait ma grand-mère quand j’étais petit". Et de préciser :" L'Art, pour moi, est un pont qui connecte non seulement deux espaces, mais aussi deux époques. "

Kamath emploie une technique de narration fragmentée tout en essayant de peindre le vide. (Il se serait inspiré du travail de Prabhakar Barwe pour structurer le vide).
Ses travaux de couleurs vives sont un mélange éclectique de fantaisie et de réalisme. Par d’habiles permutations et combinaisons, il crée des calembours visuels qui défient la logique et présentent des allégories absurdes.
Chacun de ses tableaux exige l'attention du spectateur qui se questionne en confrontant le titre à l’espace presque vide du tableau. Un espace illusionniste où flottent les éléments ordinaires du quotidien qui, assemblés selon la fantaisie de l’artiste, semblent surréalistes.


Born in 1972, Mangalore, India
Lives and works in New Delhi.

Manjunath Kamath tells stories through his use of painting, drawing, sculpture, and video, stories that are unique in content and organization.

Curious images appear on his canvases, and his paintings can be read like a story. Manjunath Kamath explains:
"I can play with space, I can place my images as I like, and I can create incredibly stories that you will have to believe. Like the stories my grandmother used to tell me when I was small." He adds: "For me, art is a bridge that not only connects two spaces, but also two epochs."

Kamath uses a fragmented narration technique while attempting to paint the void (he has been inspired by the work of Prabhakar Barwe in organization emptiness).His work with bright colors show an eclectic mixture of imagination and realism. Using clever permutations and combinations, he creates visual puns that defy logic and present absurd allegories. Each of his paintings requires the full attention of the viewers, who question themselves by confronting the title of the almost empty space of the painting. An illusionistic space where ordinary objects from daily life float and, assembled by the artist's imagination, take on a surrealist tinge.



Expositions personnelles
‘Something Happened’, Gallery Espace New Delhi, 2006.
‘About Something’ One Man Show, Shridarani Gallery, New Delhi, 1996.

Expositions collectives majeures
Gulf Art Fair, Dubai, 2007
Thermocline of Art-New Asian Waves ZKM, Museum of Contemporary Art, Karlsruhe, Germany (2007)
Hibrid Trend, Hangaram Museum, Seoul, Korea (2006);
‘Paper Flute’ Gallery Espace New Delhi, 2006.
‘Back to the Future’ Gallery Espace New Delhi, 2006.
'Dot and pixel' Gallery Espace New Delhi & Gallery Sumukha Bangalore, 2004.
Sheesha - Indo-French Art Show, Sanskriti Kendra, New Delhi, 2003.
CHROMA – Indo-Norwegian Art Show, Visual Art Gallery, New Delhi, 2003.
Photo print - Nature Morte New Delhi, 2003.
Screened Animated video, UGC Hall, Cardiff, UK, 2003.
Four cities- Tao art gallery Mumbai, 2002.
Digital art exhibition- Sakshi Gallery Mumbai, 2002.
Art on move project- organised by sahmat New Delhi, 2001.
Print etc .com - Max Muller Bhavan, New Delhi, 2001.
‘Buddha laugh again’ - academy of fine arts New Delhi, 2000.
Young contemporaries - French embassy New Delhi, 1999.
Edge of The Century' New Delhi, 1999.
Four young artists- Gallery Espace New Delhi, 1997.

Projets media & installations
Animated sketch book gallery Espace New Delhi, 2004.
Digital film screening at ugc hall Cardiff UK, 2002.
Let me fool you’ interactive art project, print etc .com Max Muller Bhavan New Delhi, 2000.
‘To be continued’ animated art work Jyothi auditorium Baroda, 2000.