Surekha

Née en 1965, Bangalore
Vit et travaille à Bangalore

Surekha, fait partie de la nouvelle génération d’artistes pluridisciplinaires (avec Sonia Khurana) qui pratique la vidéo, la photo et l’installation.
Elle utilise la vidéo comme moyen de négocier les questions relatives à son rapport à la tradition, la globalisation et aux changements. Comment vivre avec les valeurs culturelles traditionnelles ? Comment se libérer en tant que femme ? Comment faire face aux problèmes ethniques ?
Surekha dresse la carte des trajectoires de la mémoire, des rituels et aborde les questions liées à la politique sociale. Une grande partie de son travail s’interesse à la femme et sa condition de vie en Inde. "Comme pour un documentaire, elle filme un groupe de brodeuses de toutes générations qui racontent à force de rires leur vie avec un mari alcoolique ou bien dans une série de photographies des fillettes prennent la pose devant un miroir en costume traditionnel, coiffées d’une tresse fleurie de jasmin ou évoquent par l’immersion dans un bain fleuri le rite de la fertilité traditionnel de la femme en Inde" (Indian Summer, ENSBA, Paris 2006).



Surekha, Fragments of a Wedding Diary, Installation de 33 photographies, chaque photographie : environ 15,24 x 22,86 cm, 12 000 € (detail)
"Fragments of a wedding diary" was shown in two museums as part of an international show " Complexities of Life", Aboa Arsanova Museum and Turku Lapperanta Museum, South Karelia.


L’installation ici présentée et intitulée ’Wedding Diary’, amène le spectateur face à face avec 33 photographies noir et blanc* rehaussées symboliquement de quelques couleurs évoquant le travail de retouche fait par les studios de prise de vue de mariage et autres évènements marquant la vie et les rites des familles. Ces images ont été sauvées des poubelles des studios de quartier. Négatifs voilés, mal fixées, rayés ou simplement répudiées par le client. L’arrivée du numérique coïncide avec une pixellisation, comme l’on dirait une atomisation, de la cellule familiale. L’urbanisation et ses implications dans la vie sociale en Inde sont au cœur de la problématique de Surekha. Ces fragments de famille nous parlent d’une pixellisation du sens.

* Ces images ont été tirées d’après négatifs, puis colorées à la main pour être, en dernier lieu numérisées et à nouveau imprimées sur papier photo.


Born in 1965, Bangalore
Lives and works in Bangalore

Surekha is among the new generation of multidisciplinary artists (with Sonia Khurana) adept at using video, photography, and installations.
She uses video as a way to negotiate questions surrounding her relation to tradition, globalization, and change. How to live with traditional cultural values? How to become liberated as a woman? How to deal with ethnic issues?
Surekha maps trajectories of memory and rituals, addressing questions linked to social politics. Much of her work is devoted to Indian women and their condition. "Using the documentary technique, she films a group of embroiderers of all ages who tell stories, laughing, of life with an alcoholic husband, or a series of photographs of young girls posing in front of a mirror in traditional costume wearing a braid interwoven with jasmine flowers, or a suggestion of the traditional Indian woman's fertility rites through immersion in a flowery bath." (Indian Summer, ENSBA, Paris 2006).

Surekha, Fragments of a Wedding Diary, Installation of 33 photographs, each photograph about 15.24 x 22.86 cm. "Fragments of a wedding diary" was shown in two museums as part of an international show " Complexities of Life", Aboa Arsanova Museum and Turku Lapperanta Museum, South Karelia.

The installation presented here, entitled "Wedding Diary’, faces the viewer with 33 black and white photographs, highlighted symbolically with a few colors that refer to retouching done by the professional photographers who cover weddings and other important life events and family rites. These images were rescued from the garbage bins of studios in the neighborhood, negatives that were out of focus, poorly developed, scratched, or simply rejected by the client. The rise of digital photography coincides with pixelization, in another sense atomization, of the nuclear family. Urbanization and its implications for social life in India are core issues in the work of Surekha. These family fragments talk to us about the pixelization of meaning.

* These images were printed from negatives, colored by hand, then scanned and printed onto photography paper.


Diplome Fine Arts, Ken School of Ats, Bangalore & Santiniketan, Calcutta (1992)

Expositions a l’etranger et dans le pays :
Expo solo :
"traces and memories of a body", "the native body", "selving a body", "eye of a needle" Bangalore and Lakeeren gallery, Mumbai.
Expo de groupe
Newark Museum, EU, 2007
“Horn Please! Narratives from Contemporary Indian Art”, Kunstmuseum, Bern, Suisse, 2007
Ghosts in the Machine and Other Fables, Apeejay Media Gallery, New Delhi, 2006
Indian Summer, Paris 2005
"other side of the sky", Unesco, Paris(2003);
"sites of recurrence", Boras Museum, Sweden(2003).
"self", IMA Brisbane(2002);
"under the Skin", Aarau (1999), "british make" Bristol(2001); "skin deep" Helsinki(2001).
"camouflage", Nehru Center London(2001.